onsdag 19 maj 2010

Romantiska möten, myggbitna skinkor och min egna uteplats


Klockan är 23.06 den 18/5 i alla fall enligt min dators klocka som går jättemycket före. Men det spelar ingen roll för klockan är fortfarande så mycket så att det är häftigt när jag säger att jag sitter ute utan att frysa. I något som jag låtsas är min alldeles egna trädgård. En fjärdedel är i allfall min och här sitter jag med te, tända ljus, medicinboken samt en sjungande John Mayer, (Mormor: inte ny pojkvän utan bara en kille som är väldigt bra på att sjunga, som umgås med mig genom mina hörlurar). Vinden blåser förbi med varma vindar med dofter av nyutslagna blommor och annat gott, här har jag suttit i snart tre timmar (…)

Men! innan jag hamna här så gjorde jag detta:
Efter att ha pluggat nästan hela dagen snurrade huvudet av symtom och behandlingar på olika sjukdomar, så jag gick min springrunda, när jag nästan var hemma igen så satte jag mig på en bänk som var nerskiten med fågelbajs och tittade på när solen gick ner. Svartån var spegelblank, jag kände doften av min egna parfym blandat med nyutslagna syrener, klockan var åtta och jag var nästan svettig för det var så varmt, jag hade inte ens gått fort.

Där satt jag och funderade på allt och inget, på rätt och fel på mig själv och på andra, på folk jag älskar och inte älskar. Tänkte att kanske om jag var med i en film så skulle världens vackraste, snällaste, mognaste och mest perfekta man komma fram till mig och säga...något sådär bra som de bara gör i filmer. Eller så skulle han sätta sig ned och läsa en bok, som råkar vara just min favoritbok, som vi sedan börjar citera. Eller så skulle ja ramla i Svartån och så skulle han få hoppa i och rädda mig sen skulle ja få komma upp med ankskit och näckrosblad i håret så skulle vi skratta åt det…ja där satt jag och tänkte tills myggorna började göra angrepp på mina skinkor, jag gav upp och gick hem.

Väl hemma fungerade inte internet vilket nästan gjorde mig glad, jag ville inte kolla på film, inte sitta vid datorn, jag ville inte vara inomhus, jag ville inte träffa någon, jag ville inte duscha (ibland när jag inte har något att göra så duschar ja nämligen, i brist på annat alltså) men så kom jag med den briljanta idén att sätta mig och plugga på mitt favoritställe, i min oas, i min trädgård på min uteplats!

(…) jag fryser inte, jag vill inte gå in. Jag vill sitta här och minnas den här stunden, stanna tiden. Vår, försommar, 1,5 vecka till sommarlov. Jag älskar min uteplats, jag älskar varma kvällar jag älskar livet. Välkommen att göra mig sällskap när du vill, vi kan diskutera nerskitna bänkar, romantiska filmer och om vad som är rätt och fel. Så är det en varm kväll, kom hit, för jag kommer nog sitta här.

(Ring dock innan och kolla, för OM jag inte är här så är du fast i min ”trädgård” och kommer inte ut förrän ja är hemma igen)
Nu blir det nog att duscha då internet fortfarande inte fungerar och jag inte kan plugga mer utan internet. Fortfarande inte kallt dock ( 23.23)

 

3 kommentarer:

  1. åh kim!!! det där ser helt fantastiskt ut! gjorde något liknande nyss, lackade på att plugga och gick ut och sprang, blev arg, blev glad och nu avundsjuk på att jag inte har en egen oas att plugga i! njut lite åt mig äru schyrre! puss linnéa

    SvaraRadera
  2. John Mayer! Jag har också fastnat för honom. Har du något tips om något annat bra i musikväg, något liknande alltså?

    SvaraRadera
  3. Linnéa: Jag ska njuta åt dig, och är du någon gång i stan så kom förbi!

    Elin: Har skickat en spotify-lista till dig på facebook. Lyssna, njut och säg gärna va du tyckte!

    SvaraRadera