fredag 9 april 2010

Skippar hörapprat men glasögon är okej!

Igår hade vi en föreläsning om hörsel och vi talade då om endel olika hörapparater. Jag skulle tycka att det vore rätt pinsamt att ha hörapparat. Det är på nått vis inte snyggt, eller coolt. Tur att jag inte har fel på min hörsel! Men visst är det konstigt, att glasögon till exempel är helt okej när det egentligen är precis samma grej, ett hjälpmedel för att underlätta nedsättning av någonting,

Samma sak har jag tänkt på skydd, solglasögon = skydd för solen. Man skyddar sina ögon, man gör det mer bekvämt. Detta har ju också någon typ av "cool" stämpel över sig. 

Då kan man tänka såhär, ja men glasögon och solglasögon är så väldigt mycket vanligare än hörapparat. (Även om jag personligen, seriöst hellre skulle gå med lite nedsatt hörsel än att ha en hörapparat) Det finns alltså inget behov, ingen marknad för att göra hörapparat till en cool grej. Men då tänker jag: cykelhjälm = skydd! Varför är inte cykelhjälm coolt!? Varför blir det inte vår och man tar fram cykeln, sätter på sig sina jättecoola solglasögon och sin supertrendiga cykelhjälm? Jag hatar cykelhjälm, den är otymplig, ful, obekväm, man blir svettig under och sen finns det absolut ingenstans att göra av den när man har kommit fram, då ska man knäppa fast den på väskan eller något annat = PINSAMT! Argumentet om behov håller alltså inte riktigt, för alla skulle ju egentligen ha cykelhjälm.



Undra hur det skulle vara ifall det var mycket vanligare med nedsatt hörsel än nedsatt syn? Skulle helt plötsligt alla gå och testa sin hörsel och bli lite besvikna när det visar sig att de hör bra?  Skulle man helt plötsligt se massa på krogen med jättestora hörapparater då det är inne för tillfället, eller att det efter en tid blir superhäftigt att gå runt med "gamla modeller" av hörapparater, 50-tals hörapparat?
      Skulle man kanske till och med stöta på personer som gick runt med hörapprat FAST dom hör alldeles perfekt!?  För ska sanningen fram så är det ju så idag, man ser folk med "trendiga" glasögon, utan någon styrka i, som en detalj i sin klädsel.  Ja, jag vet inte, men däremot vet jag att hörselnedsättningar ökar, hela tiden. Så, kanske kommer den dag när hörapprat och glasögon ligger på samma nivå. Cykelhjälm tror jag aldrig kommer slå igenom dock...





Det är visst redan lite på gång? Här ovan är två designade hörapparater. Det kommer gott folk, det kommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar